18 juli 2005

Chicana y Becan

Beste allemaal,
heb toch maar besloten om mijn verslagje te komen maken. Zelfs op mijn verjaardag, en net voor het binnenvallen van Emily. Ze schijnen het serieus te nemen, want hier wordt links en rechts deftig getimmerd om de ramen af te schermen. Vrienden van Rick lieten hem weten dat ze in Mayahual, normaal onze volgende bestemming, de schotelantennes van de daken halen, en de mensen adviseren om, indien mogelijk een eindje landinwaarts te gaan overnachten. Hier hebben we in de late namiddag (einde siësta) al een fikse bui gehad, maar nog niks meer. 't Wordt wel vroeger donker, en nu is het zowat "de stilte voor" denk ik. Af en toe slaan de honden hier in de buurt massaal aan 't janken, maar da's misschien gewoon van "de gemeenschappelijke honger naar" ??!
Na mijn extra-lange internet-sessie (@ Aloysius: ik zet maar verbindingsstreepjes, heb geen groen boekje bij, en trouwens het mijne dateert van de post-(gaat-ie-weer)klassieke Maya-periode)gisteren, kwam ik ruim laat en in het pikkedonker bij de "Dreams" aan. Direkt aan tafel, lekkere pasta's, beetje lezen (lang niet zoveel als ik wel zou willen) en slaaaaaapen....
Vandaag zijn we in de buurt gebleven, waar toch ook heel mooie steenhopen te bewonderen zijn. Grapje: want Chicana, op 2 km van ons hotelleke, is een schitterende site.


En iets verder ligt Becan, onbekend maar heel knap.


Daar hangt een grote glazen vitrine, en als je erin kijkt...


Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, ... wat is er hier aan de hand??? (Elke gelijkenis met personen in onze vrienden- en/of kennissenkring berust op louter toeval.)
Op de duur raak je natuurlijk wel min of meer verzadigd van het louter stenen kijken, maar ondertussen groeit er bij mij, en dat zullen er onder jullie wel herkennen, een neiging tot inleven en doorgronden of uitpluizen, of hoe zou dat geweest zijn, en waarom...
Neem nu de snelle opkomst en geweldige ontplooiïng van de Maya-dynastie, maar daarna ook de snelle uitdoving ervan.
Geschiedkundigen en archeologen (die wij hier tegen het wetenschappelijke lijf lopen)hebben bijna allemaal hetzelfde verhaal. Door de zeer sterke structuur in de samenleving van de Maya's konden hier grote organisaties uitgebouwd worden, die nu aan ons getoond worden in de ontelbare resten van grote en minder grote steden en nederzettingen, tempelgebieden en heiligdommen. Daar woonden massa's mensen, en die moesten eten. Toen al werden er massaal bossen gekapt om cultuurgronden te veroveren voor de landbouw. Geen of te weinig regenwoud meer, dus ook geen regen meer. Forse opwarming in deze streken en geen of slechte resultaten in de landbouw. Zo snel kan het blijkbaar gaan, en de ecologisten beweren daarenboven dat we een volgende keer geen 1000 jaar meer de tijd gaan hebben, om de Zuidamerikaanse fauna zich te laten herstellen. Naar deze uitleg kan ik alleen maar staan luisteren, met openvallende mond van verbazing!!! Ik die dacht dat de Maya's onderuit gegaan waren omdat het hier gewoon te heet werd om te poepen, en zich aldus op normaal ritme voort te planten. Zo ziet ge maar, ook op je 54-ste ben je nog niet te oud om te leren, en kan een ventilator of airco helpen om ....
Buiten is het nog steeds rustig. Ik ga seffens voor de terugrit naar het hotel (6km) en neem aan dat ik daar verslag ga uitbrengen bij Niekol.

@Dany-the-pany: welkom op de blog. Ik doe hier dus niks aan m'n Spaans, Niekol doet al den uitleg. Maar het spaanse Marco Polo-verhaal moet er volgende week op 't strand (als dat er dan nog is) zeker aan geloven!!!
@Chocolat-jacques-man: kijk ook maar eens in het spiegeltje van Becan, want ge zijt er bekan hé man!!!
@B-boy: gaat het een beetje met je teen? Zal je goeie raad doorgeven aan mama.
@Noenkel Guy: wat dat tijd tekort betreft, daar moeten we het later op een Antwerps terraske nog eens over hebben. En rijk zijn, is een schone eigenschap, als 't van binnen zit (oops!!)
@Marrek: stopt er nu mee gast, laat de mensen slapen..

Tot morgen?
Iedereen weer op post?
Want na de hurricane gaan we voor de "10 comments"...

niekol & marrek

9 Comments:

At 12:10 p.m., Blogger b-boy said...

Dan zal ik alvast voor het eerste comment zorgen.
Is Emily nog in de buurt? Alles goed doorstaan? Dat is natuurlijk de grote vraag vandaag.
Ik weet ook nog steeds niets meer over dat telefoonnummer van jullie. Heb je al geprobeerd om mij een sms te sturen? (0031625453236) Dan heb ik jullie nummer eindelijk correct en kan ik eens bellen ofzo.

Mijn teen doet het goed denk ik. Ik zit wel veel stil om te rusten, maar de pijn is al minder.

Groeten aan mama en tot de volgende!

xxx

 
At 4:48 p.m., Blogger DanyThePany said...

Yo de mannen !
Aan de beelden op het nieuws te zien, kunde beter nu gene mis-en plis laten zetten en dan te voet naar huis gaan bij élle ! Hier is het weer echter ook omgeslagen...vanmorgen al regen en er hangt nog wat in de lucht ! Ik volg jullie avonturen elke dag met grote nieuwsgierigheid..tis in ieder geval levendiger dan wat in good old Belgium gebeurt...nada dus ! en in den Tour is alles ook al beslist ! Nico zit in Bejing, de kids op kamp in Nederland ....en ik voel me zooo verdomd allééén !! Dus de dees pakt morgen den Eurostar en gaat naar Londen..shoppen, familie bezoeken en hahaha...chipszakken laten ontploffen in de treinen !
Eens zien hoe "uptight" ze wel zijn.. zo mannekes.. laat die Emily olle ni van de kaart vegen en nog een toffe voortzetting van de reis... !!! xxx

 
At 8:26 p.m., Blogger aloysiusprimus said...

Allerbesten,

Wat anderen precies gezien hebben of gehoord, ik weet het niet, maar wij vernamen via radio één dat van de 100.000 geëvacueerden er liefst 60.000 toeristen waren. Waarschijnlijk heeft men jullie niet moeten evacueren, omdat jullie als ervaren landrotten al wel aanvoelden dat de wind begon te stinken en het dus allicht binnen de kortste keren ... zou gaan regenen.
Wij twijfelen er niet aan dat jullie in alle veiligheid eventueel liedjes zitten te zingen of anderszins aan jullie trekken komen, zonder dat jullie één enkel haar gekrenkt wordt en morgen zet Emily al koers naar Texas en daar mag ze die ranch van doubblejoe je-weet-wel dan gerust de lucht in blazen , met alles erop en eraan.
Hier zit het onweer ook al in de buurt, dus ik ga niet lang meer doen over comment 4, ik reken op steun van nog andere goede zielen om aan 10 te geraken en sluit af met het bekende,

Hasta la vista

Aloysio (moreel geruggensteund door Maria)

 
At 9:07 p.m., Blogger DanyThePany said...

Black Summer Rain (Eric Clapton),
Ain't No Sunshine (Jose Feliciano or Bill Whithers), Alabama Rain (Jim Croce), All I Needed was the Rain (Elvis Presley),
Can You Stand the Rain?(Boyz II Men) , Here Comes the Rain Again (The Eurythmics), It's Raining Again (Supertramp or Tom Petty and the Heartbreakers),), I Wish it Would Rain Down (Phil Collins & Eric Clapton), I'll Take the Rain (R.E.M)

al in the mood ???

 
At 11:41 p.m., Blogger ankedm said...

Alle, dan moet ik er ook maar eentje bij doen he! jullie zullen ondertussen wel uitgeblazen zijn en nu hopelijk aan 't genieten van die heerlijke mooie stranden daar met idylische hutjes ...
en ikke maar trainen! iedereen zijnen tijd he!! jullie verdienen dit dik en dubbel! ;)
idd hier iets minder weer, af en toe wat regen! maar nog redelijk warm! dus veel zweten!
voor de rest niet veel speciaals!

zo, nog 3 te gaan manne!

mama en papa, dikke kussen en tot den 30ste (als ik terug kom van duistland!)

 
At 1:58 a.m., Blogger b-boy said...

Ik ga voor nummer 9!

Maar aangezien die Emily met haar dikke tetten nu wel voorbij zal zijn geraasd ga ik voor de volgende nummers:

It's getting hot in here (Nelly), Sunshine (Lil Flip)... erg goed na No Sunshine (Akon), Sunny Days (Big Tymers), Hot Tonight (New Edition), Summer Rain (Carl Thomas). Zo nu kunnen jullie weer 'On the road again' (Boyz II Men).

@ noenkel guy... ik ben benieuwd naar je nieuwe talenten. ga je dan toch nog basketten?

@ de van haeckes... veel plezier nog in slovakije. en zoals joke zou zeggen: bert is een zotteke :)

@ danythepany... ik wil die gezichten van die mensen op de treinen daar in londen dan wel eens zien. oh ja, en van welk politiekantoor moeten we je komen ophalen?

@ chocolat jacques... de meeste regen- en stormliedjes mogen in je achterhoofd zitten. maar 'door de wind door de regen'??? daar mag je echt niet zomaar op komen! en zeker niet op nummer 1! :) :) :)

@ aloysiusprimus... ja die ranch in texas... die mag eigenlijk wel blijven staan... als Emily da ventje dat daarin woont maar meeneemt!

@ anke... goed blijven trainen he lil sis! xxx

@ mama en papa (dan eindelijk)... ik kreeg jullie mail doorgestuurd van bieke vandaag. alles is daar dus ok?! goed zo! ik had al proberen te bellen naar het nummer wat mama gegeven had in de overzichtsmail met alle hotels, hostels en telefoonnummers. er nam een klein meisje op die enkel spaans sprak. we hebben ongeveer een minuut spaans tegen engels 'gebatteld', maar dat werd helemaal niets en toen heeft ze maar opgehangen.

anyway... dit is het dan voor het 9e comment. iemand anders zal voor nummer 10 moeten zorgen.

take care!

love, bram

 
At 12:28 a.m., Blogger Ernie said...

Dag Marrek en Niekol,
Kon het niet laten om toch even een berichtje na te laten! Leuk om uw belevenissen op die manier te kunnen volgen! Zeker gezien de weersomstandigheden!! Hier is er ook (behoorlijk) wat wind, maar voor het overige kunnen we niet klagen (mooi weer)!
Moeten zeker eens afspreken voor het reisverslag te aanhoren - het is trouwens al (heel) lang geleden!!
Nu, hebben ook een primeur voor jullie (moet Michel ook nog een mailtje sturen)! Als alles goed blijft verlopen, dan komt er halverwege januari een klein 'Maresje' bij!!
Voila, take care en tot later,
Heidi en Erwin

 
At 12:31 a.m., Blogger Ernie said...

Shit, in mjin enthousiasme was ik het bijna vergeten ... gelukkige verjaardag Marrek ... Geen blonde Leffe in de buurt???

Slukes,
Erwin

 
At 8:55 a.m., Blogger Bieke said...

Hello hello,

ik heb de indruk dat iedereen wacht op nieuws... emily of niet... da komt ervan als ge een paar dagen na elkaar zoveel van u laat horen he papa
Voor de comment-list: al gedacht aan "'k heb de zon zien zakken"...
En vanuit Holsbeek nog geen primeur, nog zes dagen werken en dan het grote aftelwerk... waggel waggel waggel...(bursitis in de heup, veel gestamp, rug- en buikpijn, organisatorische voorbereidingen allemaal achterwege gelaten)
'echt' dikke kus en knuf, ook voor mama
xxx

 

Een reactie posten

<< Home